تبلیغات
الموت مدرسه باغدشت - اشکالات، انتقادات، پیشنهادات در باره کتابهای دوم وششم
الموت مدرسه باغدشت
ایران برای همه ایرانیان
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


روستای باغدشت یکی از روستاهای بسیار زیبا در منطقه الموت استان قزوین است این روستا از زمان حسن صباح رهبر فرقه اسماعیلیه یکی از پایگاه های دیدبانی آن زمان بوده وجود قلعه بیدلان و منطقه برجک بیانگر این ادعای تاریخیست ...مردم این روستا به زبان تاتی سخن می گویند شغل اصلی آنها کشاورزی (شالیکاری در حاشیه رود خانه الموت) شاهرود است ، در سالهای اخیر باغداری، پرورش زنبور نیز رونق پیدا کرده است
وجود رود خانه الموت وجاری بودن آن از وسط روستا علاوه بر رونق کشاورزی باعث پیشرفت باغدشت در ابعاد مختلف شده است... فاصله این روستا تا قزوین از جاده اکبرآباد 56 کیلومتر و از جاده معلم کلایه حدودا" 100 کیلو متر می باشد
جاده بین المللی قزوین الموت تنکابن دقیقا" از روستای باغدشت میگذرد که با وعده مسولین این جاده تا سه سال آینده صدرصد قابل بهره برداری خواهد شد
که با این روند روستای باغدشت به یکی از قطب های توریستی و گردشگری الموت تبدیل خواهد شد.

مدیر وبلاگ : شمس الدین رجبی
نظرسنجی
بنظر شمامطالب این وبلاگ تا چه اندازه برای معلمان و دانش آموزان ابتدایی مفید است







با سلام وعرض ادب واحترام،

همکاران محترم در مقظع ابتدایی واقفند که درس ریاضی یكی از اساسی ترین دروس درمتون آموزشی همه ی سازمان های آموزشی و پرورشی در سراسردنیا به شمار می رود. با توجه به پیشینه ی تاریخی وعلمی كشورمان و سابقه ی درخشان دانشمندان ایرانی دراین رشته كه هنوزهم موجب مباهات جامعه ی علمی كشور است، ریاضیات نقش فراوانی در برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش ایفاء می كند. این دانش وسیع كه دارای زیبایی، پیچیدگی، گستردگی، انعطاف پذیری و درعین حال استحكام علمی بسیاربالایی است، درمرحله ی انتقال به دانش آموزان ونیز بازخوردهای عملی آنان همواره مشكل سازبوده است. دراین نوشته سعی شده تا به بهانه ی كتاب های جدیدالتالیف ریاضی پایه دوم وششم ابتدایی و با توجه به مشكلات و موانع موجود درفضای آموزشی كشور، بخشی از ابهامات و اشكالات متداول این دوکتاب بسیار مختصر ومفید مورد نقد و بررسی قرارگیرد.که ماحصل آن بشرح ذیل است:

 

 تابستان امسال وجود برخی اشکالات ساختاری در تألیف کتاب های ریاضی سال اول، دوم و ششم ابتدایی به اعتراض استادان مراکز تربیت معلم سراسر کشور منجر شده .استادانی که به فاصله یک هفته مانده تا آغاز سال تحصیلی جدید و پس از رونمایی، چاپ و توزیع کتاب های درسی تازه تألیف، از محتوای کتاب های ریاضی سال دوم و ششم ابتدایی باخبر شده بودند!

 تألیف کتاب های درسی سال ششم ابتدایی و تغییر محتوای کتاب ها بر اساس ساختار جدید نیز از الزامات تغییر ساختاری است که بر اساس سند تحول بنیادین نظام آموزشی در حال اجراست که بر این اساس امسال کتاب دوم دبستان تغییر کرد و کتاب پایه ششم دبستان نیز تألیف شد

برخی مشکلاتی که می تواند آموزش ریاضی و پایه های آموزش این درس را برای آینده با مشکل مواجه کند. مشکلات ساختاری در کتاب های تازه تألیف شده

ریاضی پایه دوم وششم است، مثلا" : طرح برخی مباحث مانند مبحث احتمالات در ریاضی سال دوم ابتدایی خارج از قدرت درک دانش آموزان در این سن است و زیرا چنین مباحثی در سال های نخست مقطع ابتدایی برای دانش آموزان قابل درک نیست و مشکلات بسیاری برای آنان به خصوص در مقاطع تحصیلی بعدی به وجود می آورد،

یا برای نمونه در کتاب پایه دوم به غلط از دانش آموز از او خواسته شده تا خط را اندازه گیری کند،در حالیکه همه می دانند خط قابل اندازه گیری نیست، و تنها پاره خط قابل اندازه گیری است،متاسفانه در هنگام تألیف کتاب های ریاضی دوم و ششم دبستان از نظرات کارشناسی استادان مراکز تربیت معلم به عنوان کارشناسان این رشته استفاده نشده است

ضمنا"از اشکالات موجود در کتاب های جدید ریاضی در مقاطع دوم و ششم ابتدایی، اگر از اشکالات تایپی که البته باعث سردرگمی دانش آموز و معلم می شود، صرف نظر کنیم نمی توانیم از کنار اشکالات محتوایی و تربیتی این کتاب ها به راحتی عبور کنیم لذا بهترین راه در شرایط فعلی  بازبینی و اصلاح  ورفع این اشتباهات است

البته نظر مولف محترم جناب دکتر.وحید عالمیان این است که وجود اشتباه تایپی در هر کتابی گریزناپذیر است، تعداد کل اشتباهات تایپی در کتاب جدید ریاضی را ۷ یا ۸ موردمیدانند که برخی از اشکالات نیز تصویری است به عنوان مثال باید بخشی ازیک دایره رنگ آبی شود ولی با رنگ دیگری رنگ آمیزی شده است. عالمیان در پاسخ به برخی ایرادهای گرفته شده توسط معلمان اظهار داشت: متأسفانه کسانی که کتاب ها را نقد می کنند فقط نکات منفی را متذکر می شوند در حالی که با توجه به برنامه درسی و آن چه در کتاب معلم ذکر شده این موارد نه تنها اشتباه نیست بلکه به نوعی هدف مولف است.!!

ضمنا" آقای  دکتر مهدی نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ، درباره وجود برخی اشکالات ساختاری در تألیف کتاب های ریاضی دوم و ششم ابتدایی عقیده دارند،کتاب های تازه تألیف شده علیرغم اینکه با همکاری و همفکری گروه تألیف کتاب های درسی ریاضی تألیف شده است و همزمان از نظرات کارشناسی کارشناسان و صاحب نظران رشته ریاضی و تدریس آن در مقطع ابتدایی نیز استفاده شده است خالی از اشتباه نیست، ایشان وجود اشتباه در تألیف کتاب های درسی را دور از انتظار ندانسته ومی فرمایند، ممکن است اشتباهاتی نیز در این کتاب ها وجود داشته باشد که می توان با استفاده از نظر کارشناسان این رشته این اشکالات را شناسایی کرد و برای رفع اشکالات در چاپ های بعدی اقدامات لازم را انجام داد. وی با اشاره به چاپ و توزیع کتاب های درسی در سال تحصیلی آینده نیز گفت: در صورت محرز شدن مشکلات و ایرادهای ساختاری در کتاب های تازه تألیف نیز می توان با چاپ و ارسال اصلاحیه به مدارس از آموزش این موارد به دانش آموزان جلوگیری کرد.

البته اشکالات دیگری هم که از ناحیه همکاران پایه ششم بر کتاب ریاضی وارد است حجم کتاب ، با توجه به ساعات درسی زیاد است لذا انتقال مفاهیم وتوضیح دروس ریاضی متناسب بازمان ساعات هفتگی این درس هیچ تناسبی در حال حاضر ندارد

واما برخی از اشکالاتی که توسط همکاران اعلام گردیده بشرح ذیل است:...           

نقد و بررسی کتاب ریاضی پایه ششم

 

1. در ابتدای کار از دانش اموزان خواسته می شود تا طول یک سنجاق را با استفاده از خط کش محاسبه کنند. و آن را به

 

صورت کسر ،عدد مخلوط و عدد اعشاری نمایش دهند. که به نظر می رسد فعالیت جالب و مناسبی برای شروع درس باشد.

 

2. در فعالیت های بعدی دسته هایی از مربعات داده شده و از دانش آموزان خواسته شده تا نمایش اعشاری آن را بنویسند. در گذشته (کتاب اول راهنمایی ) نیز چنین سوالاتی در کتاب بوده است. ولی دانش اموزان چندان علاقه ای به حل کردن آن ها نداشته اند.

 

3. در سوالی از دانش اموزان خواسته شده است تا اعداد اعشاری را به صورت حروف بنویسند. با توجه به مشکلاتی که دانش آموزان در خواندن اعداد اعشاری دارند . نیاز بیشتری به این گونه سوالات احساس می شود.

 

4. در سوالات متعددی تبدیل عدد اعشاری به کسر ، کسر به عدد مخلوط و ... از دانش اموزان خواسته شده .

 

5. کتاب برای مقایسه اعداد اعشاری از روش گسترده نویسی اعداد اعشاری استفااده کرده است که به نظر می رسد شیوه ای مفید برای آموزش این مبحث خواهد بود. (شکل گسترده اعداد اشاری 12/4=4+1/0+20/0 )

 

6. دانش آموزان در نمایش اعداد اعشاری (مخصوصا اعداد بین 0 تا 1 ) یر روی محور اعداد مشکلات زیادی دارند. به نظر می رسد کتاب باید تاکید بیشتری بر روی این موضوع داشته باشد.

 

7. تمرین 2 صفحه 25 "نقاط مشخص شده بر روی محور را بصورت کسر و عدد اعشاری نمایش دهید." به نظر می رسد این سوال برای دانش آموزان سنگین و مشکل آفرین خواهد بود.

 

8. در سوالی از دانش آموزان خواسته شده است با استفاده از ماشین حساب حاصل ضرب عدد 10،100و 1000 در یک عدد اعشاری را بدست آورند و سپس الگو یابی کنند. و همین عمل را با تقسیم انجام دهند. قطعا این سوالی جذاب برای دانش آموزان خواهد بود.

 

9. در صفحه 33 این سوال مطرح شده است.

 

"یک موتور آب در هر ساعت 14 لیتر گازوئیل مصرف می کند.اگر منبع این موتور 155 لیتر گازوئیل داشته باشد.این موتور چند ساعت می تواند کار کند؟ پس از آن چند لیتر گازوئیل باقی می ماند؟ "

 

مفهوم نسبت و تناسب در فصل 5 آورده شده است. آیا می توان این سوال را بدون استفاده از نسبت و تناسب برای دانش آموزان حل کرد؟

 

 

10. در سوال 2 کاردرکلاس صفحه 34 بدون ذکر دلیلی گفته شده .1/2=1/20 . در اینگونه اعداد دانش اموزان چندان مشکلی پیدا نمی کنند. ولی اضافه کردن صفر برای اعدادی مانند 0/07 برای دانش اموزان ایجاد اشکال می کند.

 

11. در سوال 2 کاردرکلاس صفحه 34 گفته شده تقسیم های زیر را تا دو رقم اعشار در خارج قسمت انجام دهید. گاهی دیده می شود حتی با توضیح معلم دانش اموز منظور عبارت دو رقم اعشار را متوجه نمی شود . (این مفهوم در فصل چهارم بررسی شده است.)

 

12. برای شروع درس تقسیم یک عدد به عدد اعشاری فعالیتی مطح شده که مفهوم آن بسیار جالب است. در این فعالیت 3 محور مشابه زیر هم قرار گرفته است. با این تفاوت که محور اول واحد ها یکی ، محور دوم واحد ها 10 تایی و محور سوم واحد ها 100 تایی است. ولی درک این موضوع که " آیا می شود فاصله 0 تا 1 با فاصله 0 تا 10 و با فاصله 0 تا 100 برابر باشد؟ " برای دانش آموزان مشکل است .

 

13. در تقسیم اعداد اعشلری علاوه بر شیوه سابق از دانش آموزان خواسته شده با تبدیل عدد اعشاری به کسر حاصل را بدست آورند. که به نظر می رسد شیوه مناسب و خوبی برای یادگیری باشد. 

                  ..........................................................................................

 

نقد و بررسی ریاضی ششم ابتدایی 2

 

1-      در صفحه 83 ،سوالاتی مشابه سوال زیر مطرح شده است.

"  نسبت سهم علی به محسن 4 به 13 ونسبت سهم علی به احمد 6 به 17 است. نسبت سهم کارگران از کل دستمزد را به دست آورید؟ "

شیوه پیشنهادی کتاب برای تدریس این سوالات  رسم شکل است . که به نظر نمی رسد بتوان با استفاده از شکل مفهوم این سوالات را برای دانش اموزان تدریس کرد.

2-      در صفحه 84 این سوال مطرح شده است.

"نسبت پول فاطمه به حمید وسعید مثل1 ، 2/1 ، 3/1 است. نسبت پول آنها را به عدد های طبیعی نشان دهید."

به نظر می رسد شیوه نگارش سوال کمی ایراد داشته باشد. بهتر است این گونه نوشته شود.

 "نسبت پول فاطمه،حمید وسعید 1 ، 2/1 ، 3/1 است... "

و یا " نسبت پول فاطمه به حمید و فاطمه به سعید 2/1 ، 3/1 است... "

3-      در صفحه 87 سوال زیر مطرح شده است.

" در یک کارگاه شیرینی پزی برای تهیه نوعی کیک هر 3 کیلوگرم آرد را با 2 کیلوگرم شکر مخلوط می کند. اگر شیرینی پز بخواهد با 45 کیلوگرم آرد کیک بپزد چند کیلوگرم شکر نیازدارد؟ "

معلمان عزیز بیشتر تمایل دارند در آزمون های ارزشیابی خود این گونه سوالات را مطرح کنند. اگر این سوال ابتدا با شکل حل شود و سپس روابط ریاضی آن مطرح گردد تمامی دانش آموزان قادر به درک این سوال هستند. پیشنهاد می گردد دست کم راه حل یک نمونه از این سوالات البته با استفاده از شکل در کتاب آورده شود.

4-      در صفحه 88 سوال زیر مطرح شده است.

" هر ملکول گاز کربنیک از یک اتم کربن و 2 اتم اکسیژن تشکیل ... "

مشابه این سوال در کتاب اول راهنمایی سابق نیز مطرح بوده است. ولی ایرادی که اکثر معلمان عزیز به این سوال وارد می کردند این بوده است که خواندن کلماتی مانند " ملکول گاز کربنیک , ""کلر "و ... برای دانش اموزان سخت و دشوار است و همین باعث می گردد تا دانش آموزان فکر کنندحل این سوال نیز مانند صورت مسئله سخت و دشوار خواهد بود بنابراین تمایلی به حل این گونه مسائل نشان نمی دهند.

5-      در صفحه 92 چنین سوالی مطرح شده است.

" اگر ضلع مربع 2 برابر شود، محیط چند برابر می شود؟ اگر ضلع مربع 5/ 3 برابر شود محیط آن چند برابر می شود؟ آیا در جدول های تناسب اضلاع یک شکل، می توان ردیفی به نام محیط اضافه کرد؟ چرا؟"

که به نظر می رسد باید گفته می شد، "اضلاع یک شکل منتظم ..."

6-      در سال های گذشته دانش اموزان معمولا با سوالاتی که در آن درصد تخفیف  بیان می شده مشکل داشتند . امیدواریم با اضافه شدن بخش درصد و ریاضیات مالی به این کتاب این مشکل دانش اموزان نیز رفع گردد.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
http://upload7.ir/images/84075577382879739866.png http://upload7.ir/images/41535826262108173861.png http://upload7.ir/images/72471571189655402957.png
به سایت ما خوش آمدید
نام و نام خانوادگی      
آدرس ایمیل      
کلیه حقوق این وبلاگ برای الموت مدرسه باغدشت محفوظ است