تبلیغات
الموت مدرسه باغدشت - امتحانات نزدیک است، این سه مقاله را بخوانید
 
الموت مدرسه باغدشت
ایران برای همه ایرانیان
                                                        
درباره وبلاگ

روستای باغدشت یکی از روستاهای بسیار زیبا در منطقه الموت استان قزوین است این روستا از زمان حسن صباح رهبر فرقه اسماعیلیه یکی از پایگاه های دیدبانی آن زمان بوده وجود قلعه بیدلان و منطقه برجک بیانگر این ادعای تاریخیست ...مردم این روستا به زبان تاتی سخن می گویند شغل اصلی آنها کشاورزی (شالیکاری در حاشیه رود خانه الموت) شاهرود است ، در سالهای اخیر باغداری، پرورش زنبور نیز رونق پیدا کرده است
وجود رود خانه الموت وجاری بودن آن از وسط روستا علاوه بر رونق کشاورزی باعث پیشرفت باغدشت در ابعاد مختلف شده است... فاصله این روستا تا قزوین از جاده اکبرآباد 56 کیلومتر و از جاده معلم کلایه حدودا" 100 کیلو متر می باشد
جاده بین المللی قزوین الموت تنکابن دقیقا" از روستای باغدشت میگذرد که با وعده مسولین این جاده تا سه سال آینده صدرصد قابل بهره برداری خواهد شد
که با این روند روستای باغدشت به یکی از قطب های توریستی و گردشگری الموت تبدیل خواهد شد.
مدیر وبلاگ : شمس الدین رجبی
نظرسنجی
بنظر شمامطالب این وبلاگ تا چه اندازه برای معلمان و دانش آموزان ابتدایی مفید است








آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
http://upload7.ir/images/84075577382879739866.png http://upload7.ir/images/41535826262108173861.png http://upload7.ir/images/72471571189655402957.png

با سلام واحترام به شما همکاران بزرگوار ،اولیا محترم و دانش آموزان عزیز با توجه به ایام امتحانات، خواندن سه مقاله ذیل را  به همه شما خوبان توصیه می نمایم لازم به ذکر است ،این سه مقاله برگرفته از وبلاگ گونش استاد مجد فر است. و زحمت تهیه مقالات را ایشان کشیده اند ضمن آرزوی سلامتی و موفقیت برای دکتر مجدفر ، شما را دعوت میکنم به خواندن مقالات ...

از « الف» تا « ی » امتحانات، در تسخیر شما

مرتضی مجدفر

  برای ورود ایمن به گردونه آموزش و نیز امتحانات فرزندان خود این نکته ها را به یاد بسپارید:


روز خوش امتحان!

موفقیت در امتحانات در ۷ گام

ابراهیم اصلانی- روان‌شناس فرهنگی

 

امتحان شتری است که دم در خانة همه می‌خوابد. بیشتر زندگی و کارهای ما بالاخره به امتحان می‌رسد. درست است که واژة امتحان، درس و مدرسه را تداعی می‌کند، اما زندگی ما سراسر امتحان است. اصلاً زندگی می‌کنیم که امتحان شویم و معلوم شود که اعمال کدام یک از ما نیک است. از تعارف هم که بگذریم، واقعیت این است که هیچ‌ امتحانی بدون اضطراب و ترس نیست؛ از امتحان مدرسه گرفته، تا امتحان زندگی...


این ۱۹ نکته را رعایت کنید

۲۰می گیرید

 نگاهی به تغدیه دانش آموزان در ایام امتحانات

 دکتر لیلا سلیقه دار 

  * از آن جا كه فاصله بین شام تا صبحانه، بین ۱۰ تا ۱۲ ساعت متغیر است، بنابراین صبحانه برای كودكان، بویژه دانش آموزان بسیار مهم است. طفره رفتن از میل كردن صبحانه، به دلیل اضطراب ناشی از امتحان، یكی از مشكلاتی است كه اكثر پدران و مادران با آن روبه‌رو هستند. اگر سعی كنید صبحانه فرزندتان در ایام امتحانات (و نیز برخی از روزهای سال) متفاوت و اشتها برانگیز باشد، به طور قطع در غلبه بر این مشكل موفق خواهید شد.

 * فهرستی از مواد و غذاهایی كه می‌تواند، فرزند شما را به خوردن صبحانه ترغیب كند، از این قرار است:

           

 

 

از « الف» تا « ی » امتحانات، در تسخیر شما

مرتضی مجدفر

  برای ورود ایمن به گردونه آموزش و نیز امتحانات فرزندان خود این نکته ها را به یاد بسپارید:

* آیا این امكان وجود دارد كه میزان موفقیت فرزندتان در امتحانات را پیش‌بینی كنید؟ پاسخ مثبت است. برمبنای دو عامل می‌توانید احتمال موفقیت را تشخیص دهید. یكی از آن‌ها میزان تسلط فرزندتان بر پیش نیازهای یادگیری است. اگر در موقعیت‌های گوناگون و متناوب به بررسی و تحلیل وضعیت آزمون‌های فرزندتان بپردازید و در صورت امكان همراه با او، یادگیری‌هایش را مرور كنید، متوجه خواهید شد كه در تك‌تك درس‌ها و مجموع آن‌ها، چه شرا‌یطی از نظر پیش نیاز‌ها دارد.عامل دوم وضعیت انگیزشی فرزندتان و در واقع میزان علاقه. او به درس و یادگیری است. هر چه نگیزه‌ها درونی و مستقل باشند، می‌توان اطمینان یافت كه شرایط مساعد است. برمبنای دو عامل یاد شده، باید یك ارزیابی واقع‌بینانه و منطقی از وضعیت تحصیلی فرزندتان داشته باشید و انتظارات شما از او در ایام امتحانات نیز برهمین مبنا باشد.


 *  از فرزندتان بخواهید از معلم خود بپرسد از چه مطالبی امتحان می‌کند. تا به این ترتیب وقت خود را صرف مطالعه مطالبی که جزو امتحان نیستند، نکند. همچنین از معلم بپرسد شكل امتحان چگونه است(كوته پاسخ، چند جوابی، تشریحی، درست و غلط و...). اگر او در دوره ابتدایی تحصیل می‌كند، این وظیفه را خودتان عهده‌دار شوید. 


 *  از فرزند خود بخواهید در روزها و هفته‌های قبل از امتحان، به اشاره ها و تأكیدهای معلم (معلمان) خود توجه بیشتری كند و نكته‌های مهم را مشخص و علامت گذاری كند. بسیاری از معلمان، به عمد یا غیرعمد، بارها و بارها پرسش‌های مهم امتحانی را در روزهای پیش از آزمون دركلاس درس مرور می‌كنند.


*   از چند روز باقی مانده به آغاز امتحانات، با فرزند خود همراه شوید و او را راهنمایی كنید درس‌های نخوانده را مطالعه كند، یادداشت‌ها را بخواند و نكته‌های مهم را با معلم (معلمان) و نیز دوستان خود درمیان بگذارد. شما هم تا آن جا كه می‌توانید او را یاری دهید.


*  از ابتدای سال تحصیلی، ترتیبی اتخاذ كنید تا فرزندتان كلیه ورقه‌های امتحانی آزمون‌های گوناگون خود را نگهداری كند. یكی از كارهای آموزشی خوب در روزهای نزدیك به هر یك از امتحان ها، بررسی ورقه‌های آزمون‌های قبلی است. به فرزندتان كمك كنید در هر سؤال یا بخشی كه اشكال داشته است، تلاش بیشتری كند. اگر به تحلیل اشكالات فرزندتان در آزمون های قبلی بپردازید، می توانید تشخیص دهید كه در مورد چه پیش نیازهایی دچار مشكل است. 

   * فرزندتان را در مورد تكمیل یادداشت‌های ناقص، كامل كردن پاسخ تمرین‌ها و خود‌آزمایی‌ها راهنمایی كنید. شما هم نظارت كنید فرزندتان از این لحاظ هیچ مشكلی نداشته باشد. شب امتحان، فرصت خوبی برای گرفتن فتوكپی از دفترچه تمرین هم كلاسی‌ها و كامل كردن پاسخ تمرین ها نیست. از این گذشته، در چنین زمانی، هیچ دانش آموز و پدر و مادر عاقل او، دفترچه و یا اوراقی را كه به آن ها نیاز مبرم دارند، امانت نمی‌دهند.


*   به فرزندتان كمك كنید حداكثر یك هفته قبل از امتحان، كلیه راهنماهای آموزشی مورد نیاز هر یك از امتحانات را فراهم آورد. خلاصه درس، فهرست نكته‌های مهم، چكیده مطالب، فرمول‌ها، پاسخ تمرین‌ها و خودآزمایی‌ها و ... جزو راهنماهای آموزشی ضروری برای آماده شدن هستند.


*   نظارت كنید دو شب قبل از امتحان، فرزندتان صرفاً برای آمادگی نهایی تلاش كند. در این ایام، شما باید فرزندتان را یاری دهید تا بتواند فكر خود را درباره مطالب مهم امتحانی متمركز كند. اگر او در دوره ابتدایی درس می خواند، به او كمك كنید درهر نكته، اندیشه یا مطالبی را كه بر آن تأكید شده است، دریابد.


*   از روی پرسش‌های مطرح شده در طی سال تحصیلی توسط معلمان و ورقه‌های امتحانی نگه‌داری شده، روز یا شب قبل از امتحان همراه با فرزندتان پرسش‌هایی را كه فكر می‌كنید، جزو امتحان خواهد بود، طرح كنید و بكوشید همراه با هم به آن ها پاسخ دهید. اگر چند بار این كار را انجام دهید، طراح سؤال قابلی خواهید شد و خواهید توانست كمك خوبی به فرزندتان بكنید.


   *دقت كنید، شب قبل از امتحان فرزندتان خواب آرامی داشته باشد. از این رو، حذف میهمانی‌های غیرضروری، ایجاد آرامش شبانگاهی در منزل، تعطیل‌كردن مشاهده مجموعه‌های تلویزیونی و سایرفعالیت‌هایی كه در ایام عادی انجام می‌دهید، خواب راحت فرزندتان را تضمین كنید.

 *  به فرزندتان یادآوری كنید ساعات قبل از آغاز امتحان، زمان مناسبی برای مطالعه عمیق نیست. در این لحظات، شاید تنها بتوان به آرامی خلاصه مطالب را مرور كرد. گاهی خود والدین لحظات قبل از امتحان را به شرایطی استرس زا تبدیل می‌كنند. پرسش‌و‌پاسخ در طول مسیر، توصیه‌های مكرر برای دقیق‌بودن و البته گاهی پیشنهادهای غیراصولی، نه تنها كمك مؤثری به فرزندتان نخواهد كرد، بلكه نگرانی‌های او را افزایش خواهد داد.


*    اگر فرزندتان توسط شما به مدرسه می‌رود، روز امتحان كمی زودتر حركت كنید و اگر مسیر منزل تا‌ مدرسه طوری است كه خود آن را طی می‌كند، به فرزندتان یادآوری كنید برای جلوگیری از انتقال استرس، اندكی زودتر از هر روز، منزل را ترك كند.


*   هر آزمونی نیاز به وسایلی دارد. مثلاً در آزمون ریاضیات، احتمالاً نیاز به پركار، گونیا، نقاله و ... ضروری است. یا در امتحان نقاشی، همراه داشتن وسایل جورواجور رنگ آمیزی از ضروریات است. دقت كنید فرزندتان تمامی وسایل لازم برای شركت در هر یك از آزمون‌ها را همراه خود ببرد.

 

اجرای نكته‌هایی که ذکر آنها رفت،  برای آزمون‌های پایانی سال و نیز نهایی یك دوره تحصیلی و كنكور حتمی است. برای شركت در آزمون های ساده‌تر مثل امتحانات میان ترم و یا پایان یك نیم‌سال‌تحصیلی، اجرای فشرده‌تر این نكته ها توصیه می‌شود

نكته‌هایی برای شركت در جلسه امتحان و انجام آزمون

                     
   *در جلسه امتحان و آزمون دادن توسط فرزندتان، دیگر امكان ندارد شما همراه او حضور داشته باشید و مكرر در مكرر راهنمایی‌اش كنید. ولی ارائه تذكرات زیر در طی سال تحصیلی و هفته‌های قبل از آغاز امتحانات، می‌تواند یاریگر فرزندان شما باشد. بدیهی است دقت خواهید كرد تذكرات را در قالب نصیحت‌های خشك و خالی و یا دستورات شداد و غلاظ به فرزندان خود دیكته نكنید.


*   از فرزندتان بخواهید به محض اعلام مسئولان برگزاری آزمون، در محل تعیین شده بنشیند و خود را آماده آزمون كند. هر چقدر او زودتر این كار را انجام دهد، آرامش بیشتری خواهد داشت. آرامش داشتن در آزمون‌ها، كلید موفقیت است. به فرزندتان بگویید پس از نشستن برسر جای خود، برای لحظه‌هایی پلك‌هایش را روی هم بگذارد و چشمان خود را ببندد. 


*   فرزندتان را راهنمایی كنید اساساً با خود كتاب، دفتر، اوراق مربوط به پاسخ تمرین‌ها و ملزومات مرتبط با درسی را كه قرار است امروز آزمون آن برگزار شود، به مدرسه نبرد. كنار گذاشتن یادداشت‌ها، لحظات و حتی ساعاتی قبل از آغاز هر آزمون، به تمركز فكر بسیار كمك می‌كند.


*   در برخی از آزمون‌ها، توضیحاتی كه توسط مسئولان برگزار‌كننده ارائه می‌شود، بسیار رهگشا و یاری‌دهنده است. از فرزندتان بخواهید وقتی برگه امتحانی را دریافت كردند، با دقت به توصیه‌های مراقبان و یا معلم (معلمان) خود گوش فرا‌دهند و تا زمانی كه مطمئن نشده‌اند دیگر هیچ توضیحی داده نخواهد شد، پاسخ‌دهی را شروع نكنند. 


*   نام و نام‌خانوادگی، نام كلاس، شماره كارت‌ (و یا ردیف) و هر مشخصاتی كه در بالای ورقه‌های امتحانی از فرزند شما خواسته می‌شود، در زمره اطلاعاتی به شمار می‌رود كه دانش‌آموزان با آن‌ها شناسایی می‌شوند. انتظار نداشته باشید در مدرسه‌ای با پانصد دانش‌آموز در یک پایه تحصیلی، امکان شناسایی پانزده ورقه‌ای كه صاحبان آن‌ها مشخصاتشان را ننوشته اند، ممكن باشد. از فرزند خود بخواهید به این نكته ساده توجه كند.


*   هر یك از امتحانات، «رهنمود»ها یا «دستورالعمل»هایی دارند. این رهنمودها معمولاً در آزمون‌هایی كه سؤالات آن‌ها علمی و با معیارهای مبتنی بر علم سنجش و اندازه‌گیری از آموخته‌های دانش‌آموزان طراحی شده باشند، دیده می‌شوند. مثلاً اگر یك آزمون زبان انگلیسی، دو بخشی طراحی شده باشد، ممكن است در دستورالعمل ابتدای آزمون و همان بالای ورقه نوشته شود كه برگه بخش اول در پایان بیست دقیقه وقت آزمون دیکته، جمع‌آوری خواهد شد و تنها برگه گرامر می‌تواند تا پایان هفتاد دقیقه وقت آزمون در اختیار دانش‌آموزان باقی بماند. به فرزندتان بگویید این دستورالعمل‌ها و رهنمودها را جدی بگیرد. 


*   از فرزندتان بخواهید برای پاسخ به همه پرسش‌ها، اندكی تأمل كند. در مورد پرسش‌های غیر‌متعارف هم، برای بار دوم و سوم آن ها را بخواند و زیر نكته‌های مهم شان خط بكشد. به آن‌ها یادآوری کنید که برای خروج از جلسه امتحان عجله نداشته باشند و بگویید: وقتی نتیجه تلاش شما دانش‌آموزان در سر جلسه‌های امتحان مشخص می‌شود، مگر بیرون از سالن آزمون خبری است كه این قدر عجله دارید.


  * هر چند متخصصان سنجش و اندازه‌گیری معتقدند دادن سؤال انتخابی در یك آزمون، از لحاظ علمی درست نیست و صرفاً در شرایط اضطرار (نابرابر‌بودن شرایط آموزش، اوضاع بحرانی مانند جنگ و زلزله و ...) می‌توان چنین پرسش هایی را در ورقه ی امتحانی دانش آموزان قرار داد، ولی با این همه، به فرزندتان یادآوری كنید در مورد این كه آیا همه سؤالات را باید جواب دهد یا آزمون، سؤال انتخابی دارد، دقت كند.


*   شكل پرسش ها، نكته مهم دیگری است كه باید به فرزندتان در مورد آن‌ها نكاتی را یادآور شوید. این که.طراح.آزمون.از.چه.نوع.پرسش‌هایی.استفاده.كرده.است،.در.نوع.پاسخ.دادن.تأثیر.دارد..اگر.سؤال.تشریحی.بود،باید پاسخ را کامل‌تر نوشت. سؤالات علامت.زدنی، خط.كشیدنی،كوتاه پاسخ و... هم داریم. در.واقع هر.سؤالی، با توجه به شکل طراحی‌اش،پاسخ ویژه‌ای می‌طلبد.


*   از فرزندتان بخواهید در مورد چگونگی استفاده از وسایل آموزشی در جلسه آزمون، از قبل یا همان روز آزمون و حتی پیش از آغاز آزمون، از مسئولان مربوطه پرسش‌هایی به عمل آورد:«آیا می‌توانم از كاغذ چكنویس یا یادداشت، فرهنگ‌لغات، ماشین‌حساب، خط‌كش، جدول‌تناوبی‌عناصر و ... استفاده كنم یا نه؟» بعضی وقت‌ها كمترین بی‌دقتی در این قبیل موارد، عواقب ناگواری را رقم زده است.


*   به فرزندتان یادآوری كنید وقتی پرسشی را می‌خواند، تمام آن را بخواند و به محض اطمینان از بلد بودن، شروع به پاسخگویی نكند. مثلاًَ در یك آزمون ریاضیات، طراح سؤال، در پایان یك پرسش، در داخل پرانتز به دانش‌آموزان اعلام كرده بود، نیازی به ذكر محاسبات میانی در ورقه آزمون نیست (یا محاسبه فقط تا دو رقم اعشار)، حال كه دانش‌آموزی، دقایق زیادی از كار خود در سر جلسه آزمون را با پاسخ به همین سؤال از دست داده بود.



 *  معمولاً آزمون ها از بخش‌های گوناگونی تشكیل می‌شوند. از فرزندتان بخواهید بخش‌های هر آزمون را برای خود تقسیم بندی و بر زمان در اختیارش، مدیریت كند. مثلاً همان طور كه پیش از این  گفتیم، ممكن است یك آزمون زبان در كل ۷۰ دقیقه وقت داشته باشد، ولی ورقه های دیكته را پس از ۲۰ دقیقه جمع‌آوری كنند. بدیهی است كه در چنین حالتی با دقت، باید اول بخش دیكته را انجام داد.


*   از فرزندتان درخواست كنید پیش از آغاز پاسخگویی پرسش‌ها، ابتدا همه. سؤالات را مرور كند تا با اندیشه اصلی طراح سؤال و جواب‌های مورد نظر او آشنا شود.



*   مرتب و تمیز نوشتن ورقه.‌ امتحانات تشریحی یكی از معضلات معلمان در تصحیح اوراق است. ضمن كنترل ورقه‌های امتحانی فرزندتان، ببینید روش نوشتن و پاسخ دادن او به سؤالات چگونه است. در صورت لزوم، راهنمایی‌اش كنید تا پاسخ سؤالات را به ترتیب بنویسد؛ مراقب باشد پاسخ ها درهم و نامرتب نباشند؛ با اندكی حوصله به سؤال‌ها پاسخ دهد تا معلم هم به هنگام تصحیح ورقه، از بدخطی او رنج نبرد.بدیهی است یك ورقه با خط خوش و نگارش مرتب، نگرش مثبت‌تری را در معلم ایجاد خواهدكرد  و چه بسا در نمره هم تأثیر افزاینده داشته باشد.


*   «بارم»، نشانگر سهم نمره‌ای هر سؤال از كل نمره‌های یك آزمون است. همچنین بارم، میزان ارزشی است كه طراح سؤال برای یك پرسش تعیین كرده است. به فرزندتان یادآوری و این مسئله را بارها و بارها با او تمرین كنید كه اگر برای پرسشی «نیم نمره» تعیین شده است، قطعاً میزان پاسخ هم باید هم شأن و هم تراز با این نمره باشد و برعكس هیچ طراح سؤالی، نباید برای ذكر پاسخ تنها یك كلمه بر روی ورقه، دو نمره اختصاص دهد.


*   بارم، راهنمای خوبی برای دانش‌آموزان فراموشكار هم هست. به فرزندتان بگویید اگر سر جلسه آزمون، نتوانستی به یاد بیاوری امیركبیر چند اقدام مهم انجام داده است، بارم مقابل سؤال، می‌تواند راهنمای خوبی برای پاسخگویی تو باشد. قطعاً اگر دبیری از دانش‌آموزان خواسته باشد، اقدامات مهم امیركبیر را نام ببرند و برای بارم سؤال، «یك نمره» اختصاص داده است، می توان فهمید كه از شش اقدام مهم امیركبیر، لااقل باید به چهار مورد اشاره شود تا به ازای هر كدام ۲۵/. نمره به دست آید. البته از برخی ورقه‌های طراحی  شده امتحانی غیر اصولی سخن نمی‌گوییم كه بارم، به جای آن كه راهنمایی كننده باشد، نقش گمراه‌كننده دانش‌آموزان را نیز بازی می‌كند.


*   از فرزندتان بخواهید، اگر نمره برخی سؤالات یكسان است، ابتدا به ساده‌ترین سؤالات از این مجموعه پاسخ دهد.


*   به فرزندتان بگویید برای فهم كامل برخی از پرسش‌های آزمون‌ها، حتماً آن پرسش را سه بار بخواند و زیر كلمات اصلی آن خط بكشد.


*   این كه بسیاری از دانش‌آموزان، پاسخ برخی از سؤالات را به طور كامل ندانند، امری طبیعی است. به فرزندتان هشدار دهید اگر پاسخی را كامل نمی‌داند ـ و البته جواب غلط یا ناكافی، چیزی از نمره او كم نمی‌كند و به عبارت بهتر، آزمون نمره منفی ندارد ـ هرچه می داند بنویسد.


*   اگر دوره دانش‌آموزی خودتان را به یاد داشته باشید، در برخی از آزمون‌ها، صرفاً به دلیل این كه پاسخ‌دادن به برخی پرسش‌ها را فراموش كرده بودید، به نمره كامل دست پیدا نمی‌كردید. از این رو به فرزندتان یادآوری كنید ورقه خود را دوباره مرور كند و به پرسش‌هایی كه احتمالاً پاسخ نداده است، جواب بدهد. 


*   هنگام پاسخ‌گویی دانش‌آموزان بر روی همان برگه پرسش‌ها و به دلیل این كه آن‌ها پاسخ‌های خود را میان خطوط و احیاناً بر روی سؤالات می نویسند، برخی از پرسش ها بویژه آن ها كه متن كوتاه تری دارند، از دید دانش‌آموزان به دور می مانند. به فرزندتان بگویید یك راه ساده برای مقابله با این مشكل، شمارش تعداد پاسخ ها و مقایسه آن ها با تعداد پرسش هاست. با این روش، آن ها خواهند توانست سؤال‌های فراموش‌شده و از چشم دور افتاده را پاسخ دهند.


*   برخی مواقع سادگی پرسش ها، بویژه سادگی پرسش بعدی، باعث می شود كه دانش آموز پاسخگویی به سؤالی را كه در حال نوشتن جواب آن است، نیمه كاره رها و نوشتن پاسخ بعدی را شروع كند. از این رو از فرزندتان بخواهید همه پاسخ های داده شده را دوباره مرور و كنترل كند.



 *  آفت امتحان، خارج شدن از جلسه، زودتر از وقت مقرر است. به فرزندتان بگویید وقتی معلم شما برای آزمون 30 دقیقه وقت در نظر گرفته است، قطعاً این زمان را با محاسبه و دقت به دست آورده است و اگر شما در ۱۰ دقیقه به سؤالات پاسخ دهید، حتماً اشتباه های فراوانی خواهید داشت.۱


*    شاید تصور كنید فراگرفتن این حجم از توصیه‌ها و رعایت آن‌ها در زمان امتحانات كار سختی است. در این ارتباط لازم است توجه كنید دانش‌آموزانی كه در تمام ایام (و نه فقط در ایام امتحانات) سعی می‌كنند دقیق و منضبط باشند، آمادگی بیشتری برای شركت و كسب موفقیت در امتحانات را خواهند داشت. به عنوان مثال این دسته از دانش‌آموزان، سؤالی را جا نمی‌اندازند، پاسخی را نیمه رها نمی‌كنند و یا به دستوراتی كه در برگه امتحان نوشته شده است، بی توجهی نمی‌كنند.


-----------------------------------------------------------------------------------------------------

۱. مدت زمان هر آزمونی براساس قاعده  ساده ای به دست می آید كه این گونه است: طراح سؤال پس از اتمام طراحی، مانند یك دانش آموز قوی به پرسش‌ها پاسخ می دهد و كلیه مواردی را كه لازم است در ورقه پاسخنامه نوشته شود، ذكر می‌كند. مثلاً ممكن است یك معلم، پاسخ مسئله ریاضی امتحان را بدون حل كردن بداند. ولی برای محاسبه درست زمان آزمون، لازم است مانند یك دانش آموز، تمام مراحل حل مسئله را بنویسد و حتی محاسبات میانی را انجام دهد. فرض كنید مدت زمانی كه معلم به سوالات پاسخ می دهد، ۲۲ دقیقه طول بكشد. می‌توان انتظار داشت برخی از شاگردان بسیار قوی در همین مدت به پرسش ها پاسخ دهند و دو برابر این مدت زمان، یعنی ۴۴ دقیقه، وقت مناسب برای دانش آموزانی است كه در حد متوسط كلاس قرار دارند. ولی طراحان سؤال، معمولاً با ضرب كردن زمان پاسخگویی خود به پرسش ها در عدد ۳، مدت زمان به دست آمده را بالای ورقه آزمون می‌نویسند. در مثال حاضر مدت زمان لازم۶۶دقیقه است كه با گرد كردن به نفع دانش آموزان، عدد ۷۰دقیقه را بر بالای برگه می‌نویسیم . بدیهی است این مدت برای ضعیف‌ترین و كندترین دانش‌آموزان هم كافی خواهد بود. 

***

روز خوش امتحان!

موفقیت در امتحانات در ۷ گام

ابراهیم اصلانی- روان‌شناس فرهنگی

 

امتحان شتری است که دم در خانة همه می‌خوابد. بیشتر زندگی و کارهای ما بالاخره به امتحان می‌رسد. درست است که واژة امتحان، درس و مدرسه را تداعی می‌کند، اما زندگی ما سراسر امتحان است. اصلاً زندگی می‌کنیم که امتحان شویم و معلوم شود که اعمال کدام یک از ما نیک است. از تعارف هم که بگذریم، واقعیت این است که هیچ‌ امتحانی بدون اضطراب و ترس نیست؛ از امتحان مدرسه گرفته، تا امتحان زندگی.

تصور کنید امتحانات تمام شده‌اند و برای گرفتن کارنامه به مدرسه رفته‌اید. با چه حس‌و‌حالی کارنامه‌تان را می‌گیرید؟ حس‌و‌حال شما بستگی به این دارد که با چه آمادگی وارد امتحانات شده‌ و چگونه امتحان داده باشید. روزی می‌رسد که امتحان زندگی هم تمام می‌شود و منتظر کارنامة اعمال‌مان می‌مانیم.

پس نگرش شما به امتحان، بیش از آن‌که به آسانی و سختی موضوع امتحان بستگی داشته باشد، به میزان آمادگی‌های درسی و روانی و نوع عملکردتان در امتحان وابسته است. بد نگویید به امتحان؛ اگر آماده نیستید، اگر موضوع را جدی نمی‌گیرید، اگر فقط دنبال راه‌های دررو هستید و اگر هنوز نپذیرفته‌اید که: امتحان باید داد!

ما گام‌های موفقیت در امتحانات را بیان می‌‌کنیم؛ بقیه پای خودتان!


گام اولواقعیت امتحان را بپذیرید 

شاید نکتة بسیار ساده‌ای به نظر برسد، اما مشکل اصلی عدة زیادی با امتحان همین است که با موضوع کنار نیامده‌اند. اگر به درستی بپذیرید که امتحان جزیی از درس و زندگی است، آن‌گاه رفتارتان را متناسب با این واقعیت تنظیم خواهید کرد. اگر ترس شما از امتحان هم‌چنان زیاد است یا همیشه در برابر آن احساس ضعف می‌کنید، معلوم می‌شود که در پذیرش واقعیت امتحان مشکل دارید.

به قول معروف: شترسواری دولا‌دولا نمی‌شود! بالاخره امتحان یا هست یا نیست؟ وقتی کسی با اصل موضوع درس و امتحان کنار نیامده است، چگونه می‌شود او را راهنمایی کرد تا در امتحانات موفق شود؟


گام دوم- بر خودتان مسلط باشید

امتحان است، غول که نیست! تازه، اگر هم باشد غول چراغ جادو است؛ شاید آرزوهایتان را هم برآورده کند! ببینید آدم از چه می‌ترسد؟ از چیزی که زورش به آن نرسد یا خطرناک باشد. گاهی هم موضوع ترس، چیزی است که آن را نمی‌شناسیم. ترس از امتحان از کدام نوع است؟ شاید دلیل اصلی ترس از امتحان، این باشد که فکر می‌کنیم زورمان به آن نمی‌رسد. پس چه می‌شود کرد؟

به جای ایراد‌ گرفتن به زمین و زمان، دل و جرئت خودتان را بیشتر کنید. اگر قوی و مسلط باشید، ترس از امتحان اگرچه از بین نمی‌رود، اما کم می‌شود. آن‌هایی هم که از پس امتحانات بر می‌آیند، آدم‌هایی مسلط و منطقی هستند که به جای تمرکز بر امتحان، بر توانایی‌های خودشان متمرکز شده‌اند.


گام سوم- همیشه آماده باشید

همه‌چیز را به شب امتحان نیندازید. وقتی می‌خواهید همة کارهای نکرده را در یک روز و در زمانی محدود انجام دهید، معلوم است که نتیجه چه می‌شود. گفتیم مسلط باشید، اما رمز اصلی مسلط ‌بودن، کسب پیش‌نیازهاست. اگر درست درس بخوانید و خوب یاد بگیرید، همیشه آماده خواهید بود. اما اگر ضعف داشته باشید و به ضعف‌ها اجازه بدهید بمانند، نه‌تنها خواهند ماند بلکه بیشتر خواهند شد. در طی سال، از کنار ضعف‌ها بی‌خیال می‌گذرید و با آن‌ها کنار می‌آیید و بعد روز امتحان انتظار دارید که بهترین نتیجه را بگیرید. 

موفقیت در امتحان با یک شب درس‌خواندن و فشار آوردن به خود در یکی دو روز به دست نمی‌آید و اگر هم بیاید، نتیجه‌اش ماندگار نخواهد بود. به جای شب امتحان، ضعف‌هایتان را به موقع شناسایی و برای جبران آن‌ها چاره‌جویی کنید. هم در پیش‌نیازهای درسی و هم در آمادگی‌های روانی، خودتان را تقویت کنید تا با روحیه‌ای قوی و مثبت به سراغ امتحانات بروید. امتحان غولی است که خودمان درست کرده‌ایم، وگرنه چنان غولی هم نیست!

گام چهارم- چیزی را به شانس و اقبال واگذار نکنید

امتحان است، بازی که نیست، نه قبل از امتحان، نه روز امتحان و نه بعد از امتحان، چیزی را به شانس و اقبال واگذار نکنید. بعضی‌ها تصورات خوش‌خیالانه یا حتی شومی دربارة امتحان دارند! این که مثلاً سؤالات ساده‌ای در امتحان بیاید یا سؤالاتی بیاید که بتوانید حداقل نمره را بگیرید، تصوری است که شاید عملی نشود.

 برای خودتان دردسر هم درست نکنید. عده‌ای برای خود در ایام امتحانات آداب و رسوم خاصی دست‌و‌پا می‌کنند؛ مثلاً معتقدند که فلان چیز برای آن‌ها شانس می‌آورد یا باید در شرایط و موقعیت خاصی درس بخوانند تا نتیجه بگیرند. تعدادی دنبال داروهایی می‌روند تا از خوابشان کم کنند یا به آرامش برسند. عده‌ای حتی برای امتحان نقشة تقلب و کلک می‌کشند که البته خطرات آن بر کسی پوشیده نیست! مگر چند امتحان را می‌توان با دوز و کلک پشت سر گذاشت؟ مگر چقدر می‌توان به شانس و اقبال امیدوار بود؟اگر خیلی دنبال شانس و اقبال باشید، باید به اهداف و آرزوهایتان شک کنید. گاهی افکار ما با رفتارهایمان تناقض دارند. اگر دنبال موفقیت هستید، پس باید به خودتان متکی باشید نه به شانس و اقبال.


گام پنجم- در ایام امتحانات عاقلانه عمل کنید

بالاخره هرچه باشد ایام امتحانات حال‌و‌هوای خاص خود را دارد و برای آن باید برنامه‌ای داشته باشید. برنامه داشتن و منظم عمل کردن هم چیزی نیست که ناگهانی و در یکی دو هفته به دست آید. نظم در زندگی، موضوعی است که با شخصیت هر کس ارتباط دارد. اگر حداقل، نظمی کلی در زندگی‌تان داشته باشید، از ایام امتحانات نیز بهتر استفاده خواهید کرد. 

اصرار نداریم که در ایام امتحانات همة کارها و تفریحات را به حالت تعطیل دربیاورید، اما شلوغ‌بازی هم درنیاورید. برای کل روزهای امتحانات یک بودجه‌بندی داشته باشید. مقدار زمان لازم برای مطالعة مطالب مربوط به هر درس را تخمین بزنید. گاهی این امکان وجود دارد که از زمان اضافی یک درس برای درس‌های دیگر استفاده کنید. بودجه‌بندی زمانی مؤثر خواهد بود، که از چند روز قبل از شروع امتحانات این کار را انجام داده و در زمان امتحانات هم به اجرای آن پایبند باشید.

در روزها و به‌خصوص شب‌های قبل از امتحان به خودتان زیاد فشار وارد نکنید. اگر بودجه‌بندی شما درست و منطقی باشد، نباید زیاد دچار مشکل شوید. اگر هم در درس یا درس‌هایی نیاز به وقت بیشتری دارید، برای تأمین زمان موردنیاز، از قبل پیش‌بینی‌هایتان را انجام دهید. 

عجله نشانة ناشی‌گری است. اگر در ایام امتحانات نتوانید بر خودتان مسلط باشید و دچار عجله شوید، اضطراب‌تان افزایش می‌یابد. عده‌ای در امتحانات آن‌قدر آشفته و سردرگم عمل می‌کنند که همه‌چیز به هم می‌ریزد و این روزها را با عذاب و سختی پشت‌سر می‌گذارند.


گام ششم- در جلسة امتحان راحت باشید

زحمتی که برای امتحانات می‌کشید، در جلسة امتحان نتیجه می‌دهد. بنابراین یکی از فوت‌و‌فن‌های اساسی موفقیت در امتحانات، استفادة درست از جلسة هر امتحان است. در جلسة امتحان، ذهن‌تان را برای مواجهه با هر شرایطی آماده کنید. ممکن است مکان یا صندلی شما چندان مناسب نباشد، احتمال دارد امتحان با سؤال‌های سختی شروع شود، شاید مراقب یا مراقبان جلسه رفتار درستی نداشته باشند و...؛ در هر صورت، نباید یک موضوع کوچک یا بزرگ باعث شود که اعصاب شما به هم بریزد.

در جلسة امتحان:

- به زمان اختصاص داده شده برای امتحان توجه کنید؛

- بعد از توزیع ورقه‌ها، تعداد ورقه‌ها، تعداد سؤال‌ها و کیفیت چاپ آن‌ها را کنترل کنید؛

- ابتدا پاسخ سؤال‌هایی که می‌دانید را بنویسید؛

- در امتحانات تشریحی، پاسخ‌ها را به ترتیب شماره بنویسید؛

- کاری به کار دیگران نداشته باشید (از مواضع تقلب دوری بجویید!).


گام هفتم- نتایج را تحلیل کنید

هر امتحان، صرف‌نظر از نمره‌ای که به دست می‌آورید، فرصت بسیار خوبی است تا بتوانید ضعف‌هایتان را تشخیص دهید. این همان غول چراغ جادو است که می‌تواند به شما در موفقیت‌های بعدی کمک کند. چه در امتحانات میانی و چه در امتحانات پایانی، وقتی ورقه‌ها را گرفتید، آن‌ها را نه پاره کنید نه بایگانی! از این ورقه‌ها استفادة بهتری می‌توان کرد. اگر نتایج خودتان را تحلیل کنید، به چیزهای زیادی دست می‌یابید.

بعد از اعلام نتایج یا تحویل ورقه‌ها، با حوصله به تحلیل و ارزیابی پاسخ‌های نادرست خود بپردازید. این کار به شما امکان می‌دهد تا با وضعیت یادگیری‌تان بیشتر آشنا شوید و بدانید در چه پیش‌نیازهایی ضعف دارید. به جای توجه به رتبه و نمره، بر وضعیت درسی خودتان تمرکز کنید.

نتایج امتحانات می‌تواند راهنمای خوبی برای شما باشد تا تصمیم بگیرید: کدام درس‌ها را بهتر بخوانید، از چه امکانات آموزشی استفاده کنید، روی تست‌زنی کدام درس‌ها بیشتر کار کنید و چه اصلاحاتی در برنامه‌هایتان به عمل آورید.منبع:http://www.mortezamajdfar.blogfa.com





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




شنبه 11 شهریور 1396 08:36 ب.ظ
Appreciate the recommendation. Will try it out.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر